
01
WeTransfer Note
01
WeTransfer Note
01
WeTransfer Note
Voor een design challenge kreeg mijn team en ik de opdracht om een nieuw productconcept te ontwikkelen voor WeTransfer. Waar Wetransfer ooit begon als een dienst om bestanden te versturen, is het inmiddels uitgegroeid tot een multi-product bedrijf dat het creatieve proces van gebruikers ondersteunt van begin tot eind.
Onze ontwerpvraag luidde:
Wat is de volgende mogelijkheid voor WeTransfer om creatives te ondersteunen in hun werk met klanten door middel van een creative productivity product.
De criteria:
De oplossing staat op zichzelf, maar werkt ook samen met bestaande WeTransfer producten.
Het gebruik moet regelmatiger worden in plaats van incidenteel.
Het concept houdt rekening met de huidige realiteit van distributed work.
Voor een design challenge kreeg mijn team en ik de opdracht om een nieuw productconcept te ontwikkelen voor WeTransfer. Waar Wetransfer ooit begon als een dienst om bestanden te versturen, is het inmiddels uitgegroeid tot een multi-product bedrijf dat het creatieve proces van gebruikers ondersteunt van begin tot eind.
Onze ontwerpvraag luidde:
Wat is de volgende mogelijkheid voor WeTransfer om creatives te ondersteunen in hun werk met klanten door middel van een creative productivity product?
Voor een design challenge kreeg mijn team en ik de opdracht om een nieuw productconcept te ontwikkelen voor WeTransfer. Waar Wetransfer ooit begon als een dienst om bestanden te versturen, is het inmiddels uitgegroeid tot een multi-product bedrijf dat het creatieve proces van gebruikers ondersteunt van begin tot eind.
Onze ontwerpvraag luidde:
Wat is de volgende mogelijkheid voor WeTransfer om creatives te ondersteunen in hun werk met klanten door middel van een creative productivity product.
De criteria:
De oplossing staat op zichzelf, maar werkt ook samen met bestaande WeTransfer producten.
Het gebruik moet regelmatiger worden in plaats van incidenteel.
Het concept houdt rekening met de huidige realiteit van distributed work.
Dit is de compacte mobiele weergave. De volledige case study bekijk je op desktop of tablet!
De criteria:
De oplossing staat op zichzelf, maar werkt ook samen met bestaande WeTransfer producten.
Het gebruik moet regelmatiger worden in plaats van incidenteel.
Het concept houdt rekening met de huidige realiteit van distributed work.



Role:
Rol:
Lead UI/UX Designer
Opdrachtgever/ bedrijf:
WeTransfer
Duur:
5 maanden
Discover
Discover
In de eerste fase richten we ons op het begrijpen van de context en de uitdagingen binnen de creatieve sector. We onderzochten hoe creatieve professionals momenteel samenwerken met klanten en welke knelpunten daarbij ontstaan.
Tijdens dit onderzoeksproces maakten we gebruik van verschillende methodes, zoals literatuuronderzoek, een enquête voor de doelgroep en de analyse van bestaande tools en werkprocessen. Deze combinatie gaf ons een breed beeld van de manier waarop creatieve projecten nu worden georganiseerd en waar ruimte is voor verbetering.
Een belangrijk thema dat naar voren kwam, was samenwerken op afstand. Creatieve teams werken steeds vaker verspreid over verschillende locaties of zelfs landen. Dit brengt uitdagingen met zich mee, zoals trage communicatie, minder overzicht en het verlies van creatieve focus.
In de eerste fase richten we ons op het begrijpen van de context en de uitdagingen binnen de creatieve sector. We onderzochten hoe creatieve professionals momenteel samenwerken met klanten en welke knelpunten daarbij ontstaan.
Tijdens dit onderzoeksproces maakten we gebruik van verschillende methodes, zoals literatuuronderzoek, een enquête voor de doelgroep en de analyse van bestaande tools en werkprocessen. Deze combinatie gaf ons een breed beeld van de manier waarop creatieve projecten nu worden georganiseerd en waar ruimte is voor verbetering.
Een belangrijk thema dat naar voren kwam, was samenwerken op afstand. Creatieve teams werken steeds vaker verspreid over verschillende locaties of zelfs landen. Dit brengt uitdagingen met zich mee, zoals trage communicatie, minder overzicht en het verlies van creatieve focus.
We onderzochten hoe creatives samenwerken met klanten en welke problemen daarbij ontstaan. Met interviews, literatuur en een enquête brachten we vier grote knelpunten in kaart: gebrek aan overzicht, moeizame communicatie, versnipperde tools en focusverlies bij werken op afstand. Deze inzichten gaven richting aan het verdere proces.
Define
Define
Na de onderzoeksfase brachten we de belangrijkste inzichten samen. Hieruit bleek dat creatieve professionals vaak worstelen met:
Na de onderzoeksfase brachten we de belangrijkste inzichten samen. Hieruit bleek dat creatieve professionals vaak worstelen met:
Gebrek aan overzicht
Creatives raken snel het totaalplaatje kwijt tijdens het proces.
Moeizame communicatie
Feedback en afstemming met klanten verlopen vaak stroef.
Versnipperde tools
Te veel losse platforms zorgen voor rommel en inefficiëntie.
Focusverlies op afstand
Samenwerken op verschillende locaties maakt het lastig om de creatieve flow vast te houden.
Gebrek aan overzicht
Creatives raken snel het totaalplaatje kwijt tijdens het proces.
Moeizame communicatie
Feedback en afstemming met klanten verlopen vaak stroef.
Versnipperde tools
Te veel losse platforms zorgen voor rommel en inefficiëntie.
Focusverlies op afstand
Samenwerken op verschillende locaties maakt het lastig om de creatieve flow vast te houden.
Deze inzichten lieten zien dat bestaande oplossingen te gefragmenteerd zijn en vooral gericht op losse momenten in plaats van het hele creatieve proces. Voor ons project betekende dit dat de nieuwe oplossing niet zomaar een extra tool mocht worden, maar een product dat regelmatig gebruikt wordt, zich natuurlijk in het werkproces voegt en samenwerking vereenvoudigt.
Op basis hiervan hebben we de ontwerpvraag aangescherpt tot:
"Hoe kan WeTransfer creatives ondersteunen in hun samenwerking met klanten door middel van een product dat regelmatig gebruikt wordt en aansluit op hun bestaande workflow?"
Deze inzichten lieten zien dat bestaande oplossingen te gefragmenteerd zijn en vooral gericht op losse momenten in plaats van het hele creatieve proces. Voor ons project betekende dit dat de nieuwe oplossing niet zomaar een extra tool mocht worden, maar een product dat regelmatig gebruikt wordt, zich natuurlijk in het werkproces voegt en samenwerking vereenvoudigt.
Op basis hiervan hebben we de ontwerpvraag aangescherpt tot:
"Hoe kan WeTransfer creatives ondersteunen in hun samenwerking met klanten door middel van een product dat regelmatig gebruikt wordt en aansluit op hun bestaande workflow?"
De analyse liet zien dat creatives behoefte hebben aan een tool die samenwerking overzichtelijk, gestructureerd en efficiënter maakt. Daarom scherpte we de ontwerpvraag aan:
"Hoe kan WeTransfer creatives ondersteunen met een product dat samenwerking met klanten makkelijker maakt en beter integreert in hun workflow?"
Design
Design
Onze designfase bestond uit drie mini-fases: Ideegeneratie, concept selectie en conceptontwikkeling.
1. Ideegeneratie
Op basis van de inzichten uit de onderzoeksfase én een aantal creatieve sessies bedachten we meerdere conceptrichtingen, waaronder een logboek, een planningstool en een feedbackplatform. Zo verkenden we breed welke mogelijkheden creatives het meest zouden ondersteunen in hun samenwerking met klanten.
2. Conceptselectie
De concepten zijn getest en besproken tijden CRIT-sessies, waar we feedback verzamelden van docenten en medestudenten. Met behulp van de COCD-box bepaalden we welke ideeën het meest innovatief én haalbaar waren. Hieruit kwam het feedbackplatform als sterkste optie naar voren.
Onze designfase bestond uit drie mini-fases: Ideegeneratie, concept selectie en conceptontwikkeling.
1. Ideegeneratie
Op basis van de inzichten uit de onderzoeksfase én een aantal creatieve sessies bedachten we meerdere conceptrichtingen, waaronder een logboek, een planningstool en een feedbackplatform. Zo verkenden we breed welke mogelijkheden creatives het meest zouden ondersteunen in hun samenwerking met klanten.
2. Conceptselectie
De concepten zijn getest en besproken tijden CRIT-sessies, waar we feedback verzamelden van docenten en medestudenten. Met behulp van de COCD-box bepaalden we welke ideeën het meest innovatief én haalbaar waren. Hieruit kwam het feedbackplatform als sterkste optie naar voren.
Onze designfase bestond uit drie mini-fases: Ideegeneratie, concept selectie en conceptontwikkeling.
1. Ideegeneratie
Op basis van de inzichten uit de onderzoeksfase én een aantal creatieve sessies bedachten we meerdere conceptrichtingen, waaronder een logboek, een planningstool en een feedbackplatform. Zo verkenden we breed welke mogelijkheden creatives het meest zouden ondersteunen in hun samenwerking met klanten.
2. Conceptselectie
De concepten zijn getest en besproken tijden CRIT-sessies, waar we feedback verzamelden van docenten en medestudenten. Met behulp van de COCD-box bepaalden we welke ideeën het meest innovatief én haalbaar waren. Hieruit kwam het feedbackplatform als sterkste optie naar voren.
3. Conceptontwikkeling
Het gekozen concept groeide uit tot WeTransfer Note: een tool waarmee creatives hun werk gemakkelijk kunnen delen met klanten en hier direct feedback op kunnen ontvangen. Bij het delen van een project kan de designer duidelijke criteria toevoegen (bijvoorbeeld: “Let op kleurgebruik” of “Controleer de leesbaarheid”). Klanten geven vervolgens feedback op basis van deze criteria, waardoor de reacties concreet en bruikbaar blijven.
Daarnaast ondersteunt Note dit proces met handige functies zoals templates per discipline (bijv. voor UX/UI, illustratie of fotografie) en een pointer-tool waarmee klanten direct op specifieke onderdelen van een ontwerp kunnen reageren.
3. Conceptontwikkeling
Het gekozen concept groeide uit tot WeTransfer Note: een tool waarmee creatives hun werk gemakkelijk kunnen delen met klanten en hier direct feedback op kunnen ontvangen. Bij het delen van een project kan de designer duidelijke criteria toevoegen (bijvoorbeeld: “Let op kleurgebruik” of “Controleer de leesbaarheid”). Klanten geven vervolgens feedback op basis van deze criteria, waardoor de reacties concreet en bruikbaar blijven.
Daarnaast ondersteunt Note dit proces met handige functies zoals templates per discipline (bijv. voor UX/UI, illustratie of fotografie) en een pointer-tool waarmee klanten direct op specifieke onderdelen van een ontwerp kunnen reageren.
3. Conceptontwikkeling
Het gekozen concept groeide uit tot WeTransfer Note: een tool waarmee creatives hun werk gemakkelijk kunnen delen met klanten en hier direct feedback op kunnen ontvangen. Bij het delen van een project kan de designer duidelijke criteria toevoegen (bijvoorbeeld: “Let op kleurgebruik” of “Controleer de leesbaarheid”). Klanten geven vervolgens feedback op basis van deze criteria, waardoor de reacties concreet en bruikbaar blijven.
Daarnaast ondersteunt Note dit proces met handige functies zoals templates per discipline (bijv. voor UX/UI, illustratie of fotografie) en een pointer-tool waarmee klanten direct op specifieke onderdelen van een ontwerp kunnen reageren.


Develop
Develop
In de Develop-fase werkten we het concept WeTransfer Note uit tot een high fidelity prototype. Daarbij gebruikten we de WeTransfer styleguide, zodat de visuele identiteit en interacties aansloten bij de bestaande producten van WeTransfer.
De taken werden binnen het team verdeeld. Mijn rol lag vooral bij de vormgeving, het responsive maken van het concept en het verbeteren van de flow. Zo zorgde ik ervoor dat Note niet alleen visueel consistent was, maar ook prettig werkte en logisch aanvoelde voor de gebruiker.
Het prototype testen we met zowel de doelgroep als met andere stakeholders. Op basis van hun feedback hebben we verschillende verbeterpunten doorgevoerd, zoals:
Call-to-action duidelijker en consistenter maken (knoppen en labels).
Verschillen tussen feedback templates beter zichtbaar maken.
Flow verbeteren, zodat het gebruik intuïtiever voelt.
Concept responsive maken (zodat het werkt op verschillende schermen).
Vormgeving consistent en meer dynamische elementen maken.
Door deze verbeteringen groeide Note uit tot een concept dat niet alleen op papier klopte, maar ook in gebruik overtuigend werkte. Voor mij persoonlijk was dit een leerzame fase, waarin ik mijn vaardigheden in visuele vormgeving en UX-flow verder heb ontwikkeld. Daarnaast realiseerde ik het belang van detail bij het testen en verfijnen van een prototype.
In de Develop-fase werkten we het concept WeTransfer Note uit tot een high fidelity prototype. Daarbij gebruikten we de WeTransfer styleguide, zodat de visuele identiteit en interacties aansloten bij de bestaande producten van WeTransfer.
De taken werden binnen het team verdeeld. Mijn rol lag vooral bij de vormgeving, het responsive maken van het concept en het verbeteren van de flow. Zo zorgde ik ervoor dat Note niet alleen visueel consistent was, maar ook prettig werkte en logisch aanvoelde voor de gebruiker.
Het prototype testen we met zowel de doelgroep als met andere stakeholders. Op basis van hun feedback hebben we verschillende verbeterpunten doorgevoerd, zoals:
Call-to-action duidelijker en consistenter maken (knoppen en labels).
Verschillen tussen feedback templates beter zichtbaar maken.
Flow verbeteren, zodat het gebruik intuïtiever voelt.
Concept responsive maken (zodat het werkt op verschillende schermen).
Vormgeving consistent en meer dynamische elementen maken.
Door deze verbeteringen groeide Note uit tot een concept dat niet alleen op papier klopte, maar ook in gebruik overtuigend werkte. Voor mij persoonlijk was dit een leerzame fase, waarin ik mijn vaardigheden in visuele vormgeving en UX-flow verder heb ontwikkeld. Daarnaast realiseerde ik het belang van detail bij het testen en verfijnen van een prototype.
We ontwikkelden Note tot een high-fidelity prototype, gebaseerd op de WeTransfer styleguide voor visuele consistentie. Binnen het team nam ik de verantwoordelijkheid voor de vormgeving, responsiviteit en verbetering van de flow. We testten het prototype met creatives, docenten en mentoren en verwerkten hun feedback in verbeterpunten zoals:
Calls-to-action verduidelijken
Templates beter onderscheiden
Consistentie in stijl en interacties
Deliver
Het resultaat was WeTransfer Note, een nieuw productconcept dat in de WeTransfer-suite past tussen Collect en Paste: van ideeën verzamelen, naar feedback verwerken, tot presenteren. Voor creatives betekent dit één centrale plek voor bruikbare feedback en een soepelere samenwerking met klanten. Voor mij persoonlijk was dit een leerzaam project waarin ik mijn designvaardigheden verdiepte én leerde assertief te zijn, feedback te geven en soms de leiding te nemen binnen het team.
Video

Rol:
Lead UI/UX Designer
Opdrachtgever/ bedrijf:
WeTransfer
Duur:
5 maanden
Deliver
Deliver
Het eindresultaat van dit project is WeTransfer Note, een feedback tool voor creatives. Met Note kunnen ontwerpers hun werk eenvoudig delen, eigen criteria toevoegen waar ze feedback op willen hebben en deze verzamelen van klanten. Binnen de productfamilie van WeTransfer sluit Note aan tussen Collect (ideeën verzamelen) en Paste (presenteren), door de ontbrekende stap van ‘feedback verwerken’ in de creatieve workflow te vullen. Wil je precies weten hoe het werkt, check dan de video onder aan de pagina!
Het eindresultaat van dit project is WeTransfer Note, een feedback tool voor creatives. Met Note kunnen ontwerpers hun werk eenvoudig delen, eigen criteria toevoegen waar ze feedback op willen hebben en deze verzamelen van klanten. Binnen de productfamilie van WeTransfer sluit Note aan tussen Collect (ideeën verzamelen) en Paste (presenteren), door de ontbrekende stap van ‘feedback verwerken’ in de creatieve workflow te vullen. Wil je precies weten hoe het werkt, check dan de video hieronder!
Wat betekent het voor de stakeholders?
Wat betekent het voor de stakeholders?
Voor WeTransfer:
Note is een zelfstandig product dat de bestaande suite aanvult, maar ook samenwerkt met Collect en Paste. Daarmee maakt het de creatieve workflow completer en consistenter.
Voor creatives:
Note biedt één centrale plek voor feedback, waardoor communicatie met klanten overzichtelijker en makkelijker te volgen wordt. Het helpt designers om feedback te ontvangen die duidelijk en gericht is, zodat ze sneller stappen kunnen zetten in hun proces. Voor klanten wordt het eenvoudiger om hun input te structureren en terug te vinden, wat de samenwerking prettiger en efficiënter maakt.Voor mijn werkveld (UX/UI):
Klanten hebben vaak moeite om goede feedback te geven. Note verlaagt die drempel door structuur en houvast te bieden, waardoor creatives feedback krijgen waar ze echt iets mee kunnen. Dit versterkt de samenwerking tussen designers en klanten en draagt bij aan een professionelere feedbackcultuur in de sector.
Voor WeTransfer:
Note is een zelfstandig product dat de bestaande suite aanvult, maar ook samenwerkt met Collect en Paste. Daarmee maakt het de creatieve workflow completer en consistenter.
Voor creatives:
Note biedt één centrale plek voor feedback, waardoor communicatie met klanten overzichtelijker en makkelijker te volgen wordt. Het helpt designers om feedback te ontvangen die duidelijk en gericht is, zodat ze sneller stappen kunnen zetten in hun proces. Voor klanten wordt het eenvoudiger om hun input te structureren en terug te vinden, wat de samenwerking prettiger en efficiënter maakt.Voor mijn werkveld (UX/UI):
Klanten hebben vaak moeite om goede feedback te geven. Note verlaagt die drempel door structuur en houvast te bieden, waardoor creatives feedback krijgen waar ze echt iets mee kunnen. Dit versterkt de samenwerking tussen designers en klanten en draagt bij aan een professionelere feedbackcultuur in de sector.
Reflectie
Reflectie
In dit project leerde ik hoe je samenwerkt in een team. Ik ontdekte hoe belangrijk het is om assertief te zijn en mijn ideeën duidelijk te delen. Ook merkte ik dat feedback geven én ontvangen een essentieel onderdeel is van een goede samenwerking. Naast mijn designwerkzaamheden zag ik dat het soms nodig was dat iemand de leiding nam om knopen door te hakken. In die situaties nam ik vaak het initiatief.
In de ontwikkelfase had ik een actieve rol in de vormgeving, de flow en de responsiviteit van het prototype. Daarbij leerde ik hoe belangrijk detail en consistentie zijn, zeker wanneer je werkt met een bestaande styleguide. Deze ervaringen hebben mij sterker gemaakt als designer en neem ik mee naar toekomstige projecten.
In dit project leerde ik hoe je samenwerkt in een team. Ik ontdekte hoe belangrijk het is om assertief te zijn en mijn ideeën duidelijk te delen. Ook merkte ik dat feedback geven én ontvangen een essentieel onderdeel is van een goede samenwerking. Naast mijn designwerkzaamheden zag ik dat het soms nodig was dat iemand de leiding nam om knopen door te hakken. In die situaties nam ik vaak het initiatief.
In de ontwikkelfase had ik een actieve rol in de vormgeving, de flow en de responsiviteit van het prototype. Daarbij leerde ik hoe belangrijk detail en consistentie zijn, zeker wanneer je werkt met een bestaande styleguide. Deze ervaringen hebben mij sterker gemaakt als designer en neem ik mee naar toekomstige projecten.
Video

02
More Projects
02
More Projects
02